Acryl
Het heeft een aantal jaren geduurd voordat ik naast de aquarellen en tekeningen in Siberisch krijt, ook acrylschilderijen ben gaan maken. In 2010 begon ik met series kleine experimenten. Dat leidde niet tot goed werk. Daarna heb ik de acryl een tijdje laten liggen.
In 2015 heb ik een tweede grote expositie over Waterwerken in de IJsselstroom in Zutphen kunnen organiseren. In de aanloop ernaar heb ik een eerste serie Waterwerken in acryl weten te maken die de toets van mijn kritiek kon weerstaan. Het zijn werken op mdf in het formaat 30 x 90 cm. De werken zijn deels met de kwast, deels met paletmes geschilderd. Bij een paar heb ik een kwast gebruikt van 30 cm breed.
Het allereerste acryl Waterwerk met mijn goedkeuring: Aqua 14027, Acryl opunderlayment, 20 x 20 cm, 2014.
Later in 2015 heb ik de eerste paar acrylen gemaakt in een groter formaat: 40 x 120 cm. In 2016 heb ik een werkwijze ontwikkeld waarbij ik de acryl uitsmeer met een houten balk. Het leidt tot een verrassende vormentaal.
In februari 1995 evacueerden 250.000 mensen het rivierengebied i.v.m. de dreigende dijkdoorbraken vanwege extreem hoog water. In 2019 en 2020 is er een serie Waterwerken in acryl ontstaan met naast de gebruikelijke thema's als Ritme en Reflectie ook Dreiging als een kenmerk. Die werken zijn donkerder en pasteuzer. Hier en daar zitten flinke klodders verf.
De terugblik op 25 jaar evacuatie is de aanleiding geweest voor dit zwaardere werk. Het heeft geleid tot een derde grote expositie in februari 2020: Ritme, Reflectie en Dreiging.
Bij de werken vanaf 2020 is het thema Dreiging komen te vervallen. Het werk is kleurrijker. De laatste werken in acryl zijn gelaagder. Ik maak daar ook gebruik van schrapen en schuren om onderliggende lagen weer zichtbaarder te maken. Het werk ziet er dan meer doorleefd en verweerd uit.